fredag 31 oktober 2014

Hela världen pratar om fjärrvärme

Det var ungefär ett år sen jag senast var på ett möte på IEA, International Energy Agency. I onsdags var det så dags igen, när IEA anordnade en workshop om energiplanering i städer - Urban Energy Systems Planning. På mötet blev det plötsligt tydligt för mig att det har skett en stor förändring bara det senaste året när det handlar om hur man pratar om fjärrvärme i de internationella miljö- och energidiskussionerna. Jag har ju hört om detta från representanter på vår europeiska organisation för fjärrvärme och fjärrkyla, Euroheat & Power, men nu blev det ännu tydligare.

För bara ett par år sedan nämndes man knappas fjärrvärme i sådana sammanhang, men sedan har något hänt. Första gången som jag märkte en förändring var när Maria Van Der Hoeven, IEAs direktör, tidigare i höstas var i Sverige och presenterade årets Energy Technology Perspectives (ETP14). I sitt anförande tror jag hon nämnde "District Heating" minst fem gånger. Det var första gången jag hört någon från IEA i ett så officiellt sammanhang nämna fjärrvärmen som en viktig del i lösningen på de globala miljöfrågorna, och jag kunde inte låta bli att twittra om bara detta faktum.

IEAs workshop den här veckan blev en tydlig bekräftelse på min trendspaning. Där lyftes fjärrvärmen fram som en lösning för framtiden i nästan varenda presentation. Workshopen var en del i uppstarten av arbetet för nästa version Energy Technology Perspectives (ETP16) som ska ha fokus på urbana energisystem. Det verkar som att fjärrvärmen kommer att få en naturlig roll i denna viktiga publikation vars främsta syfte är att vara rådgivande till medlemsstaternas prioritering av forskningssatsningar.

Att fjärrvärmen har fått större fokus kommer att kräva mer av Euroheat & Power. Som tur är finns det två bra rapporter, Heat Roadmap Europe och Värmemarknad Sverige, som kan vara dem till hjälp.

Just nu känns det som att hela världen pratar om fjärrvärme och det känns helt fantastiskt!



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar