fredag 3 maj 2013

Nu kan vi andas ut en smula

Som ni vet lever vi i ett snabbt flöde av tankar på nya regleringar. Vi behöver ständigt vara på tårna inför nästa idé från regeringen. Men idag kostar jag på mig att andas ut en smula och ta mig tid att njuta av att solen lyser utomhus. Något jag ofta säger för att lugna oroliga medlemmar som lever i flödet med oss är: lita på att om det är en alltför dum idé så blir den inte verklighet. Det är något som kräver en hel del förtroende för att systemet fungerar och just nu har jag vatten på min kvarn.

När regeringen förra året sa nej till TPA-utredningens förslag som i praktiken betydde att vi skulle införa hela elmarknadens regelverk i varje fjärrvärmenät för att eventuellt på några ställen få konkurrens, kunde vi andas ut. Regeringen sa dock att vi måste få något annat istället, något som stramar upp regelverket kring fjärrvärmen. Och myndigheterna fick i uppdrag att göra en hel rad utredningar.

Nu har myndigheterna tänkt klart och lämnat in sina svar till regeringen och vi kan återigen andas ut ett tag. De har gjort ett bra jobb. Det det är så skönt att vi inte behöver hamna på gnällbänken och klaga på dåliga förslag utan kunna vara rätt positiva till myndigheternas arbete. Här kan du läsa vad vi sa om förslaget till reglerat tillträde. och här hur vi kommenterar förslaget till obligatorisk prisändringsprövning.

Jag är säker på att myndigheterna haft alla de utredningar som visar att branschen faktiskt sköter sig i bakhuvudet och insett att det inte finns fog för alltför hårda tag. Min slutsats är att vi ska arbeta ännu hårdare för att sköta oss, för jag är övertygad om att detta inte var sista gången man utreder en reglering av fjärrvärmebranschen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar