fredag 18 januari 2013

Prisdialogen - mellan kunder och fjärrvärmeföretag

I onsdags var det äntligen dags en efterlängtad eftermiddag. Vid ett kunskapsseminarium var det äntligen dags att berätta för omvärlden om Prisdialogen, ett projekt vi har jobbat med länge. Prisdialogen är en modell som innefattar både lokal dialog och en central prövning av prisändring på fjärrvärme.

För mig var presentationen en milstolpe i ett arbete som påbörjades för många år sedan. Jag arbetade då på SABO och åkte landet runt för att träffa vd:ar i kommunala bostadsbolag för att höra hur de ville att vi skulle agera efter regeringens senaste utspel om nya regleringar kring fjärrvärmen. Och budskapet var supertydligt: de ville inte ha hjälp av staten, men de ville få mer inflytande över sina kostnader och mer av förhandling om priset än att bara en gång per år få priset aviserat i ett brev. Det inleddes då återigen diskussioner mellan de olika branschorganisationerna i Stockholm. Förhandlingar om olika modeller för att pröva om priserna var rätt hade förts med jämna mellanrum - och strandat.

Så varför har vi lyckats denna gång? Dels beror det på modiga företrädare med vision och samarbetsvilja, som Kurt Eliasson på SABO och Sten-Åke Karlsson på Riksbyggen, som  arbetat målmedveten och konstruktivt för att hitta lösningar. Men nyckeln till att hitta en lösning visade sig vara att släppa ambitionen att pröva priserna, som sätts lokalt, utifrån lokala förhållanden, och istället sätta fokus på prisändringen. Modellen ger en bra struktur för en lokal dialog mellan fjärrvärmeleverantören och dess största kunder om den kommande prisutvecklingen. Fjärrvärmeföretagen får ett verktyg för en mer förtroendefull dialog med sina viktigaste partners och kunderna får ökade möjligheter påverka prisutvecklingen och sina uppvärmningskostnader, så de kan fatta bättre beslut om långsiktiga åtgärder i sina fastigheter.

Vi prövar inte i efterhand om om priserna är rätt eller fel. Istället förs en dialog lokalt, som ger kunderna inflytande, inblick i leverantörens affärer och kunskap om varför priset ser ut som det gör. Leverantören ska inleda dialogen om nästa års pris i god tid och dessutom ge prognos över de två därpå följande åren.

Det ger mycket mer energi att titta framåt än att bråka om det som varit. Men Prisdialogen löser också den största utmaningen som de där vd:arna jag träffade på SABO-tiden lyfte fram; nämligen att det plötsligt och oväntat kom en stor prishöjning som påverkade deras ekonomi mycket, utan att de ens anat att det var på gång. Med Prisdialogen blir det en helt annan förutsägbarhet och inga tråkiga överraskningar.

2 kommentarer:

  1. Enligt fjärrvärmebolagen själva får de inte ge RABATT till någon kund, utan priset ska vara densamma till alla i princip. Möjligen om de kan motivera det lägre priset får de OK av myndigheten.

    Detta betyder att någon "förhandling" är det inte vi pratar om. Prata kan man gör om man tycker om det, men ingen prisförhandling nedåt, möjligen uppåt.

    Att säga någonting annat är felaktigt information och missledande marknadsföring.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer att kunder ska ha likvärdiga villkor. Prisdialogen innehåller alltså inte någon förhandlingsprocess, utan en process för just dialog, dvs samtal mellan berörda parter.

      Vid dialogmötena presenterar och förklarar leverantören sin modell för prissättning och kunderna kan ställa frågor och komma med synpunkter.

      Det är just dialogen som är kärnan i systemet och för dem som varit testpiloter har den också varit den stora vinsten, som spillt över på andra delar än pris, till exempel samtal om energieffektivisering, etc.

      Om leverantören inte kan tillmötesgå kundens synpunkterna ska den förklara varför. Har kunden fortfarande synpunkter ska de tas med i det protokoll som sedan skickas in till Prisdialogens kansli. Kansliet och styrelsen gör en bedömning av den samlade ansökan inklusive kundsynpunkterna, inför beslut om eventuellt medlemskap i Prisdialogen.

      Vill du veta mer om hela Prisdialogsprocessen kan du med fördel titta in på Prisdialogens egen webbplats: www.prisdialogen.se.

      Radera