tisdag 20 november 2012

Besök hos Uddevalla energi

Idag besökte jag ett gråmulet och småregnigt Uddevalla. Vd Roger Johansson mötte mig på kontoret med ett varmt leende och vi åkte ut till Lillesjöverket för att ha våra diskussioner på plats där det händer. Lillesjöverket är ett omtalat verk, ett ställe där man återvinner energi ur avfall och som har en arkitektur inspirerat av fartyg. Kronprinsessan har kallat det Sveriges vackraste kraftvärmeverk.

Att besöka medlemsföretag mycket inspirerande och viktigt för mig som vd för en branschorganisation. Jag åker oftast på besök utan agenda för att få höra vilka utmaningar som finns just på det medlemsföretaget och vad de funderar på. Sedan får jag alltid med mig berättelser hem som jag har nytta av i arbetet med politiken i Stockholm.

I just Uddevallas fall har jag länge undrat - vad hände egentligen när man byggde Lillesjöverket och varför blev det ingen ledning med spillvärme från Preemraff? Det många som slänger sig med det exemplet för att tjäna sina egna syften, och nu vet jag äntligen vad som verkligen hände.

Svaret är det uppenbara: det blev helt enkelt betydligt mycket dyrare att investera i en anläggning för att uppgradera spillvärmen på raffinaderiet och en ledning till Uddevalla än att bygga en ny produktionsanläggning och vem ska betala de extra kostnaderna? Det finns många fakta i fallet, tillgängligt för den som vill veta. Fler borde ta reda på hur det egentligen ligger till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar