tisdag 19 juni 2012

Hett med fjärrvärme internationellt

Det är en stor förmån med mitt jobb att emellanåt få känna sig som ett verkligt föredöme - så är det ofta när jag får prata fjärrvärme i internationella sammanhang. Förra veckan spenderade jag i Kanada. Bland annat deltog jag i en konferens där flera hundra personer engagerade sig i frågan om hur användningen av fjärrvärme ska kunna öka. Syftet var att på så sätt uppnå ett mer hållbart samhälle.

I Sverige ligger vi ungefär femtio år före Kanada i utvecklingen och det finns ett mycket stort intresse för hur vi har lyckats i Sverige. Själv funderade jag en hel del på hur vi som land ska kunna dra nytta av att vi har så mycket kunnande. Jag ser stor potential att öka exporten inom vårt område, och jämfört med den så exporterar vi väldigt lite idag. Det är en fantastisk möjlighet för framtiden som både vi och Exportrådet ser http://www.svenskfjarrvarme.se/Asikter/Pressmeddelanden/Exportsatsning-tar-Svensk-Fjarrvarme-over-Atlanten/

Det är många saker som tyder på att fjärrvärme och kraftvärme fortsätter att öka över hela världen. Det är en robust, beprövad teknik som kraftigt kan minska miljöpåverkan från energianvändningen i många länder. Och den behövs om vi ska kunna möta klimatutmaningen.

Det var därför härligt att få lyssna till en genomgång av IEA:s (International Energy Agency:s) senaste publikation Energy Technology Perspecitives som presenterades i Stockholm idag. I denna viktiga publikation ägnas äntligen ett helt kapitel till värme. Värme står för 46 procent av världens energianvändning och har fram tills nu negligerats i rapporten. Men när den nu finns med rekommenderar IEA världens  "policymakers" att uppmuntra till utbyggnad av värmenät i städerna eftersom dessa kan utgöra grunden för en förnybar och energieffektiv uppvärmning. Något som vi redan uppnått i de flesta av våra svenska samhällen och gärna sprider kunskap till resten av världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar