fredag 16 mars 2012

Boverkets konkurrenshämmande byggregler i fokus

Denna vecka har jag varit på Energimyndighetens konferens Energiutblick, i Göteborg. Det var mycket intressanta dagar, där jag träffade många intressanta personer. Jag fick också möjlighet att tala om branschens ödesfråga; Boverkets konkurrenshämmande byggregler, med politiker, kunder och många andra. Lägligt nog publicerade Göteborgs-Posten en debattartikel samma dag som konferensen öppnade, undertecknad av mig och Lotta Brännström, vd Göteborg Energi. Där beskriver vi problemet närmare. Läs den gärna!

Energiminister Anna-Karin Hatt höll ett anförande under Energiutblick. Där aviserade hon att regeringen snart (inom 2-3 veckor) ska presentera hur utredningen om tredjepartstillträde ska tas vidare. Det ska bli intressant att ta del av.
Svensk Fjärrvärme arrangerade också ett seminarium där vi och kundorganisationerna presenterade den gemensamma metod vi tagit fram, för hur man beräknar fjärrvärmens miljövärden. Den finns beskriven på Svensk Fjärrvärmes webbplats.
Det blev ett lyckat seminarium, där höjdpunkten var att Uppsalahem undertecknade en avsiktsförklaring att använda sig av vår metod när de redovisar miljöpåverkan. Jag hoppas att fler bostadsföretag följer efter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar