fredag 23 mars 2012

Så är det avgjort - det blir inte TPA

I går presenterade Energiminister Anna-Karin Hatt i en debattartikel i DI att regeringen inte kommer att införa utredaren Peter Nygårds förslag ”Fjärrvärme i konkurrens” till ny reglering av fjärrvärmebranschen. Istället vill man införa en lagstadgad prisändringsprövning. Men även krav på likabehandling av alla kunder och öppna nät för restvärmeleverantörer.

Det här är förslag som ligger helt i linje med de initiativ som vi i branschen jobbat med senaste tiden. Just för att stärka fjärrvärmekunderna och förtroendet för fjärrvärmebranschen. Jag känner mig nöjd med att vi som branschorganisation tillsammans med våra medlemmar under hela det här året som frågan om TPA har varit en del av vår agenda haft förmågan att agera proaktivt och konstruktivt för att få regeringen att lyssna på oss. Det har ju gett resultat!

I dagsläget vet jag inte så mycket om vad som ligger bakom beslutet, eller hur regeringen ska ta fram nya regelverk. Men förhoppningsvis får jag svar på många av mina frågor på tisdag nästa vecka. Då är jag, tillsammans med kollegor från fjärrvärmebranschen och andra intressenter på fjärrvärmemarknaden, inbjudna till Energiministern för att höra mer om regeringens förslag.

Nu hoppas jag förstås att regeringen fortsätter att ta till vara på den kompetens och utvecklingsvilja som finns i branschen – det känns helt naturligt att vi ska vara med på tåget för att bidra och forma de nya regelverken. Det ska jag ha med på min agenda till mötet på tisdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar