fredag 20 januari 2012

Nya forskningsrön som gör mig glad

Det är en skön känsla när jag börjar behärska saker och ting bättre och bättre, dag för dag. Rutiner och procedurer sätter sig och allt flyter. Men en ännu bättre känsla är "wow - nu lärde jag mig något nytt. Igen". Det hände nyligen:

Svensk Fjärrvärme bedriver tillsammans med Energimyndigheten världens största samlade forskning om fjärrvärme - programmet Fjärrsyn. Vårt största projekt utförs av Handelshögskolan i Göteborg, CBV och Profu AB  och är ett stort tvärvetenskapligt forskningsprojekt som heter "Fjärrvärmens  affärsmodeller". 

Häromdagen anordnade vi ett öppet resultatseminarium där projektledarna beskrev vad de kommit fram till om hur branschen kan tackla sina problem. Det kanske låter knäppt men jag blev upprymd av att höra dem beskriva problemen - och att utmaningen för branschen är mer än frågan hur kan vi sälja värme till kunderna och till vilket pris. Forskarna kallade denna typ av utmaningar "elakartade problem" som måste lösas med att skapa så kallat "tjockt värde", alltså ett värde som är mer än ett ekonomiskt värde.

För att lyckas måste alltså branschen (och detta gäller inte bara fjärrvärmebranschen) bli ännu bättre att ta sitt ansvar i det framtida hållbara samhället, och skapa arenor för att förhandla med en rad olika intressenter. Så nu måste vi börja tänka på nya sammahang och sikta mot ny horisont. Ny vison helt enkelt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar