onsdag 28 september 2011

Vilken lyckad mässa!

När jag summerar intrycken från Fjärrvärmemässan förra veckan, blir jag glad. Det är lätt att glömma bort hur viktig en mässa är. Det är där man träffar kolleger, ser ny teknik och får nya idéer.
Det var också roligt att se nyttan med att ha Fastighetsmässa och Fjärrvärmemässa parallellt. Till exempel hittade jag Askos, Göteborg Energis och Mälarenergis monter på Fastighetsmässan, där de visade upp de fjärrvärmedrivna vitvaror tagits fram som ett Fjärrsynsprojekt, läs mer på Fjärrsyns webbplats.
Alldeles intill den montern var den så kallade Stora scenen. Där fick jag chansen att debattera hur man bäst genomför energieffektivisering i bostäder med bland andra bostadsminister Stefan Attefall (som för övrigt också var intresserad av vitvarorna).
Det var ett ypperligt tillfälle att ta upp frågan om Boverkets nya byggregler som ska införas vid årsskiftet. Som Boverket självt skriver i sin konsekvensanalys, kommer reglerna att stoppa fjärrvärme i nybyggda hus om de införs. Jag berättade det för bostadsministern. Det kändes som att det var rätt tidpunkt, för han blev intresserad och ville veta mer.
Så snart jag kom hem skickade jag min debattartikel från Dagens Samhälle i augusti. Jag hoppas det ger resultat!

1 kommentar:

  1. Ja vist var det en lyckat mässa.
    Men ...Vi på Askungen Vital undrar varför det var så lite intresse från Svensk Fjärrvärmes medlemmer och lednings sida för vårt arbete för en hållbar energiproduktion. Det blev gjort reklam i nyhetsbrev, vår visning av askåterföring var med i det trykta programmet, vår monter var inrett som en skog....Men det kom sammanlagt 10-20 pers på våra visniningar. Ut av dessa var det 5 kunder som redan återför aska, resten entreprenörer som tyckte maskinen så spännande ut.

    Nu undrar vi bara...är detta ett uttryck för Svensk Fjärrvärmes generella hållning till viktigheten av askåterföring, eller er det att Skogsstyrelsens Rekommendationer om att det skall återföras aska till lika många hektar som det tas ut GROT, inte har nått fram till er?? Om du går in på vår hemsida www.askungenvital.se under frågor och svar om askåterföring, kan du se utvecklingen av antal hektar där det görs GROT-uttag nämfört med areal där det återförts aska. Försurningen bara ökar även om inte depositionen bidra nämndvärd längra, nu de fossila bränslen nästa är utfasade, och filer och reningsanläggningar är så bra på de nya anläggningar.
    Vi har lääänge upmärksammat både Energimyndigheten och Skogsstyrelsen om att det fattas ekonomiska insitament till att få flera och framförallt störra energiproducenter till att börja återföra sin aska.

    SvaraRadera