onsdag 7 september 2011

Vem är inte för valfrihet och verklig kundnytta?

En fråga som jag ofta återkommer till är TPA, tredjepartstillträde till fjärrvärmenäten. Utredningen (SOU 2011:44) presenterades i våras och vi är mitt uppe i analysen, inför vårt remissvar.

För en vecka sedan infrågasattes hela TPA-utredningen av en av de tyngsta remissinstansserna . Och bara några dagar senare uttalar sig VD:arna på sex av landets tyngsta industrier sitt totala stöd för utredningen. Det är inte utan att man undrar hur de resonerar? De kastar fram argumenten såsom "valfrihet", "tillvaratagande av restvärme" och "verklig kundnytta". Allt är glasklart och enkelt.

Vem är inte för valfrihet och verklig kundnytta? Men beslutet om att införa utredningens förslag måste baseras på mer är allmänt tyckande om vad vi är för eller emot. Svensk Fjärrvärmes uppgift är att se till att fjärrvärmen fortsatt har samma höga miljöprestanda och höga leveranssäkerhet, som den har idag. Och vår uppgift är att studera TPA-förslaget och försöka se vilka konsekvenserna blir. Vad händer med leveranssäkerheten, med klimatpåverkan, ja, allt ända ned till den enskilda kundens värmekostnader?

Imorgon samlas över hundra intresserade på ett seminarium om TPA-förslaget. Om jag är rätt informerad kommer vi bland annat att få höra risken finns att förslaget leder till att hushållen får betala upp till en halv miljard varje år till dessa industriföretag. Ur det perspektivet är det inte svårt att förstå varför industriledarna gör dessa utspel.

Men jag tror att de tänker kortsiktigt. Om de får ansvaret för att det ska vara varmt i husen även de kallaste vinterdagarna krävs att de tar mer ansvar är att bara ropa på valfrihet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar