fredag 5 september 2014

Ökat regelkrångel och sämre relationer

Efter det möte på Näringsdepartementet som jag var på tillsammans med SKL, Sabo och Svensk Energi i början av veckan kan jag inte göra annat än att känna en viss uppgivenhet. Mötet handlade om ett av de nya krav som följer i spåren på införandet av EU:s energieffektiviseringsdirektiv. 

Det vi diskuterade var kraven på energikartläggningar i stora företag. När förslaget på genomförande av energieffektiviseringsdirektivet skickades ut på remiss förra året framstod det som att kraven på energikartläggningar skulle, precis som det låter, endast avse de stora företagen. Vi tyckte att det lät som ett rimligt krav och beslöt oss för att inte klaga eller vidta någon åtgärd.

Nu när reglerna ska införas i praktiken har det blivit tydligt att vi blivit förda bakom ljuset. Kraven ska nämligen även gälla alla de företag som är ägda av en kommun. Detta innebär att alla våra medlemsföretag och många av våra kunder, även de små företagen med kanske bara en eller ett par anställda, måste göra en kartläggning. Kartläggningarna ska dessutom vara genomförda redan till hösten 2015. I dagsläget finns det inte heller något system för vare sig certifiering eller auktorisering för det här, så hur det ska gå till är högst oklart.

Att EU-direktiv inom energiområdet leder till ökat regelkrångel är inget nytt fenomen, men att vi
har hamnat i den här situationen beror även på ett slarvigt genomförande av framförallt Energimyndigheten.

Om vi hade blivit uppmärksammade på det här tidigare hade vi gemensamt kunna komma fram till en lösning som gjort genomförandet smidigare och våra medlemsföretag haft längre tid på sig att genomföra sin kartläggning. Som det ser ut nu kommer resultatet dessvärre bli kartläggningar med dålig kvalitet, ökat regelkrångel och sämre relationer med kunderna.

Att göra en energikartläggning är något som våra medlemmar erbjuder de kunder som vill se över sin energianvändning. Att det nu blir ett ovälkommet myndighetskrav riskerar att göra det som var en positiv samverkan istället leder till att vi får en sämre relation med våra kunder.

Det som ändå är allra mest trist är att trots ett gott syfte, blir det i slutändan för mycket fokus på regelkrångel och alltför lite fokus på energieffektivisering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar