fredag 21 februari 2014

Gör något bra som samtidigt är roligt

För er som inte har sett vår "återvinnare" Ad-cycler på nätet vill jag verkligen tipsa om den.

Ad-cycler är ett spel i form av ett bokmärke som du hämtar till din webbläsare vivärmervarandra.se. De webbannonser du återvinner där omvandlas till värme – som går till dem som behöver det allra mest; de som inte har något hem.  

Idén med fjärrvärme är ju att ta vara på det som annars skulle gå till spillo - och omvandla det till värme. Genom Svensk Fjärrvärmes Ad-cycler fungerar nu samma tanke på internet. Fast där är det alltså annonser, istället för exempelvis träflis eller hushållssopor, som är bränslet. Annonsens kilobyte omvandlas till kWh och denna symboliska värme skänker Svensk Fjärrvärme sedan i form av pengar till Sveriges Stadsmissioners olika verksamheter för hemlösa.

Ad-cycler har funnits i ett par veckor och det är helt genialt om ni frågar mig. Jag är inte speciellt förtjust i reklam och känner mig ofta störd av alla annonser som finns på nätet. Nu kan jag göra något bra av det som i vanliga fall mest känns onödigt. Det som också är roligt är att det känns som att vi ligger i teknikens framkant med vår återvinnare. Något som vi i fjärrvärmebranschen inte alltid är vana vid.
 
Se filmen och läs mer om Ad-cycler på vivärmervarandra.se.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar