fredag 1 november 2013

Systemet fungerar


I måndags blev det offentligt att Kvalitetsnämnden beslutat att utesluta  Hammarö Energi ur Reko Fjärrvärme eftersom bolaget inte har löst tvisterna med sina kunder på det sätt som Kvalitetsnämnden förutsatt och som systemet kräver. Det här är första gången ett av våra medlemsföretag har blivit uteslutet från Reko Fjärrvärme och jag vill gärna ta chansen att beskriva lite mer om det.

Reko Fjärrvärme är ett frivilligt system för kvalitetsmärkning av fjärrvärmeleverantörerna. Systemet ska bidra till att stärka kundernas ställning och därmed gynna utvecklingen av långsiktigt hållbara relationer mellan fjärrvärmekunder och fjärrvärmeleverantörer. Det är ett system med krav på ordning och reda, transparens och kunddialog. Kvalitetsnämnden är en fristående instans inom Reko som godkänner medlemsskap för fjärrvärmeföretag och som behandlar anmälningar från kunder. Kunder som har en Rekomärkt leverantör kan vända sig till nämnden om de upplever att deras leverantör inte följer reglerna. Här kan du läsa mer om Reko fjärrvärme

Det är klart att det är tråkigt att ett av våra medlemsföretag blivit utelutet. Samtidigt visar nämndens beslut att systemet fungerar och att kunderna kan lyfta upp när något inte står rätt till hos sin leverantör. Ett stort förtroende bland våra kunder är helt avgörande för branschen, och då krävs avtal som följer branschregler och fjärrvärmelagen och att kunderna kan få insyn och dialog med sin leverantör.

Sedan bara några veckor tillbaka har Maria Pettersson tillträtt som ny vd i Hammarö energi. Jag känner Maria som en person som gillar att ta itu med svårigheter och som brinner för att skapa goda relationer med kunder. Bolaget har därmed fått de bästa förutsättningarna för en nystart och jag hoppas de snart kommer ansöka om att få bli medlemmar i Reko igen.

 






 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar