onsdag 17 april 2013

Solvärme i Fjärrvärme

Det finns ett antal frågor som jag brinner lite extra för. En sådan fråga är solvärme i fjärrvärme.
Förra veckan var jag på en konferens, som projektet Solar District Heating anordnade, om just detta. Solvärme i fjärrvärme är inget nytt, det har funnits i över 30 år, men det här var enligt arrangörerna den första internationella konferensen som anordnats. På plats var 110 personer från ett flertal länder som träffades för att prata om vad som krävs för att fler ska börja använda sig av solvärme i fjärrvärme. Och det här är ytterst relevant för Sverige. För trots att vi är en föregångare när det gäller att testa, så tar det liksom aldrig fart. 
När jag är ute och besöker våra medlemsföretag och pratar om solvärme svarar de nästan alltid lite undvikande, som att det är något de inte riktigt vill ta i. Och inget av de projekt där de provat verkar ha blivit lyckat. För mig är det otydligt varför det är så, det borde inte vara så svårt att koppla på solvärme på fjärrvärmenäten, men helt klart är att det krävs mer kunskap om hur man gör det på rätt sätt. Vill du prova? På Svensk Fjärrvärmes webbplats kan man läsa om hur en inkoppling går till. Och hör av dig om du vet om något riktigt gott exempel där det lyckats!

3 kommentarer:

  1. Rent teknikst är det knappast några problem. Men ekonomiskt är det mycket svårt. Solvärmen får man när det är som varmast ute och när våra produktionskostnader är som lägst. Anläggningen går helt enkelt inte att räkna hem.

    Morgan Nielsen

    SvaraRadera
  2. Jag har kunskap om ett system och det är ej i drift. Problemet med anläggningen är att cirkulationspumpen är feldimensionerad.

    Det krävs kompetens för att koppla in solvärme i fjärrvärmenät och den kompetensen tror jag inte existerar på de flesta installationsföretag.

    En, enligt mig, mycket intressantare och lönsammare lösning är kombinationen fjärrvärme- och solcellssystem. Installationen av solcellssystemet blir billigare och enklare och fjärrvärme- och solcellssystemet konkurrerar inte om samma last.

    Richard Thygesen

    SvaraRadera
  3. Tack Morgan och Richard för era inlägg!
    Jag instämmer i det ni båda säger, det är precis min bild. En av anledningarna till att det inte blir så bra man har trott och dålig ekonomi i det, verkar vara att solvärmanläggningarna placerats på fel ställa i fjärrvärmenätet.
    Det gäller ju att panelerna levererar till en temperatur som ger ett verkligt energitillskott. OCh såklart att de installerats rätt. Men det verkar inte så himla svårt att göra rätt, om man tänker efter före. Och jag håller även med om att kombinationen fjärrvärme och solceller kan vara en spänannde lösning som kan ge riktigt låg miljöpåverkan från energianvädning i en byggnad.

    SvaraRadera