torsdag 13 september 2012

Årets prisstatistik

Det är alltid lika spännande när årets prisstatistik publiceras. När jag nu sitter här med rapporten i min hand kan jag konstatera att det precis som det brukar inte är några större överraskningar.

Ökningen är på ca 3,5 %, vilket är ungefär vad den brukar vara. Detta ska ställas mot att de energiråvaror som används för att producera fjärrvärmen haft en betydligt högre prisutveckling under lång tid. Så jag kan se att våra medlemmar forsätter arbeta med att effektivisera sin verksamhet. Men eftersom ökningen är högre än KPI så blir det säkert kritik på sina håll även i år.

Jag har det senaste året fört många diskussioner om fjärrvärmepriset med företrädare för kunderna. Det de framfört är att det är viktigt att förstå sitt pris och att de inte vill ha några överraskningar. Nu blev det alltså inga överraskningar i år. Vi behöver dock fortsätta arbetet med att göra priset begripligt och vi arbetar hårt för att göra det möjligt för en kund att på ett bättre sätt än tidigare kunna förutse sin framtida prisuveckling.
Följ länken för att läsa mer om årets prisstatistik:
http://www.svenskfjarrvarme.se/Nyheter/Nyhetsarkiv/2012/Fjarrvarmepriserna-2012-/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar