tisdag 7 juni 2011

En viktig hemläxa

I media råder det fortsatt tystnad angående TPA-frågan, trots att utredningsförslaget kommer att beröra en stor del av Sveriges befolkning. Vår ambition är förstås att få igång en ordentlig diskussion och vi använder därför alla tillgängliga kanaler för att bryta tystnaden.

Vi lyckades att få en artikel på nätsajten i Second Opinon, vi kommer att anordna TPA- seminarier för våra medlemmar och vi fortsätter att skicka in debattinlägg till olika tidningar och sajter. Men om man vill ”frälsa folk” så tror jag att det är det personliga mötet som är  den bästa metoden, så vi försöker ordna möten med viktiga opinionsbildare, tjänstemän, politiskt sakkunniga på olika departement, generaldirektörer, osv.  

Ett av dessa viktiga personliga möten var när jag i tisdags hade en träff med Naturvårdsverkets generaldirektör. Till min stora förvåning upptäckte jag att de verkade ha väldigt liten kännedom om fjärrvärmens förutsättningar och dess betydelse för det hållbara samhället. Jag erkänner att först blev jag upprörd. Sen insåg jag att det var en nyttig insikt: Hur kan vi bli bättre i vårt arbete att öka kunskapen om fjärrvärmens betydelse? För oss som jobbar med fjärrvärme dagligen är det så självklart men alla andra..? Det blev med andra ord en ordentlig hemläxa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar