onsdag 23 mars 2011

Energiutblick flyttade till Göteborg

Stora delar av energisverige fanns samlat i Göteborg förra veckan. Alla pratade om EU:s 20-20-20, målen om minskade utsläpp av koldioxid, ökad andel förnybar energi och effektivare energianvändning. Det pratades om förnybart och hur bra Sverige är på att använda biobränslen. Det pratades också om Sveriges effektiva energisystem och om våra låga utsläpp av koldioxid. Och ändå var det knappt någon som sa ordet fjärrvärme – trots att fjärrvärmen är så central i alla dessa frågor!

Det fick mig att inse vilken uppförsbacke vi står inför för att få tillbaka fjärrvärmen in i energidiskussionens finrum. Där har jag en mycket tydlig uppgift för Svensk Fjärrvärme.

Annars var det många intryck och samtal som gav inspiration för framtiden. Och vart jag vände mig fanns det välkända ansikten från de olika arbetsplatser jag har varit på. Så det var också härligt att få återknyta så många kontakter med personer jag verkligen gillar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar