torsdag 24 februari 2011

Norrlandsresa

Två givande besök på en dag! I fredags fick jag möjlighet att besöka två spännande företag i Norrland och som vanligt innebar besöken hos medlemsföretagen massor med ny kunskap och inspiration.

Första besöket gick till Jan Sipola på Älvsbyn Energi där jag bland annat fick titta på deras nya kraftvärmeverk. Ett av Sveriges minsta skulle jag tro och det var verkligen fint. Pannan är röd, de kalla delarna är blå och de har satsat på stora panoramafönster i pannhallen. Ett kraftvärmeverk som de anställda kan känna sig stolta över och som dessutom var så välstädat att det kändes som att man skulle kunna ha middagar där! Jan Sipolas engagemang lyser verkligen igenom hela kraftvärmeverket.


Efter besöket i Älvsbyn fick jag skjuts till Luleå Energis kontor där jag träffade VD Anneli Sjömark och fjärrvärmechefen Magnus Johansson. Det kändes som ett viktigt besök eftersom jag och andra ofta nämner dem som exempel på hur fjärrvärmen tar tillvara resurser som annars går till spillo. I Luleå återvinner de masugnsgas från SSAB, som används för att producera både el och fjärrvärme. De värmer alltså en hel stad med överskottsvärme, i det här fallet från industrin, vilket ju är själva grundién med fjärrvärme. För mig var det väldigt roligt att se hur det hänger ihop i verkligheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar