torsdag 28 november 2013

Så skapas en fungerande värmemarknad


Plötsligt händer det. Prisdialogen som under hela sin planeringsfas har varit en het potatis är nu verklighet. Hela nio fjärrvärmeföretag är nu medlemmar efter årets Prisdialog och 400 000 hushåll omfattas! Efter ett lyckat årsmöte där jag enbart möttes av positiva kommenarer och nyfikenhet kring Prisdialogens möjligheter ser jag nu fram emot vår hearing på tisdag den 3 december.

För er som inte känner till Prisdialogen, så är det en modell som både innefattar lokal dialog och central prövning av prisändringar på fjärrvärme. Syftet är att stärka kundens ställning, vilket vi nu har åstadkommit för de 400 000 hushåll som omfattas. Prisdialogen sker mellan leverantör och kunder under ett antal samrådsmöten och ska leda fram till en lokal prisändringsmodell. Den ska innehålla prisändring för det kommande året och en prognos för de följande två åren. I den lokala prisändringsmodellen ska också företagets prispolicy framgå samt vilka faktorer som ligger till grund för prisändringar.  

Bakgrunden till Prisdialogen är just nu att knäcka frågan om att stärka kundens ställning, när den inte kan välja leverantör av fjärrvärme, och att kunden ska få veta eventuella prisförändringar i god tid. Vi som står bakom systemet, Riksbyggen, Sabo och Svensk Fjärrvärme, har också lagt mycket kraft på att hitta en modell som underlättar för leverantörerna att förklara sin prissättning för kunderna. Prisdialogen är ett frivilligt system som bygger på dialog.

Näringsdepartementet har låtit Energimarknadsinspektionen ta fram ett förslag till obligatorisk prövning av prisförändringar på fjärrvärme. Efter att inspektionen överlämnade sitt förslag tidigare i år står det klart att vi kommit fram till ett vägskäl. Inspektionen föreslår att vi viker av i en riktning som innebär att staten står för prisbildningen på fjärrvärme. Prisdialogen är ett initiativ som bär iväg i en annan riktning, där marknadens parter ansvarar för prisbildningen. Vi anser nämligen att en statlig prisreglering inte stärker kundernas ställning och inte heller till ett ökat förtroende för fjärrvärme. Det bästa för marknadens parter är att ta ett gemensamt ansvar för att pröva prisförändringar av fjärrvärme på frivilig väg och det sker bäst genom dialog mellan parterna.

Jag har arbetat med den här frågan länge. Redan när jag arbetade på Sabo, under den tiden det diskuterades regleringar som mest, föddes idén om att kunna bestämma det här utan statens inblandning. Det är många modiga personer, bl. a. Kurt Eliasson, som har varit med från start, och Leif Linde, som har trott på det här, trots att de har riskerat att förlora sin trovärdighet inom sina respektive områden. Det är så lätt att sitta på läktaren och gnälla utan att göra något åt saken. Därför är vi väldigt tacksamma över de modiga personer som har klivit ner från läktarplats och gjort Prisdialogen möjlig.

På Svensk Fjärrvärmes kansli har Patrik Holmström och Sonya Trad kämpat hårt trots att de ibland har stött på en del motstånd. Jag är också imponerad av de företag som har vågat pröva Prisdialogen då många andra har varit tveksamma.

Jag som har varit med under hela den här resan känner mig väldigt glad över att resultatet har blivit så bra. Det här visar också att allt man vill kan bli verklighet bara man tror tillräckligt mycket på det.

Här kan du läsa mer om Prisdialogen


torsdag 21 november 2013

Leder klimatförhandlingarna till någon verklig förändring?

Det var en fråga jag lite modfälld ställde mig när jag i förra veckan, på inbjudan av regeringen, var på besök på klimattoppmötet COP 19 i Warszawa. Jag var där för att föreläsa på ett side event om utfasning av HFC men fick också chansen att se på plats hur det går i förhandlingarna.

Mellan 2004-2007 var jag med i den svenska delegationen och förhandlade frågor om tekniköverföring och styrmedel, men sedan dess har jag inte deltagit på något COP-möte. Att komma tillbaka sex år senare och se vad som hänt sedan sist var nedslående. Mitt intryck förstärktes också av det jag upplevde i Korea på World Energy Congress tidigare i höstas. Förutsättningar förändras snabbt, klimatförändringarna går snabbare, utsläppen bara ökar och det känns som att klimatförhandlingarna inte hänger med i tempot.

Vid detta klimattoppmöte finns runt 150 olika frågor på agendan och det säger sig själv att ingen kan ha överblick och att det är svårt att få till reella beslut. Alltid är det något som blockerar. Min känsla var att klimatförhandlingarna har hamnat i en återvändsgränd, kanske är det är dags med en fräsch nystart. Det är mycket arbete som har gjorts genom åren, med exempelvis rapportering av nationella utsläpp och definitioner på vad som egentligen är minskningar, och detta ska såklart bevaras. I övrigt är det svårt att se nyttan av att dessa förhandlingar. De kräver massor med resurser, fokus och engagemang som borde kunna göra mer nytta på något annat sätt. Möjligen leder en avveckling till ett svek mot alla dem som hoppas på denna process som blir för stort så det helt enkelt inte går att avsluta? Kanske ska vi bara satsa lite mindre resurser på det?

Om politiken är fast i en återvändsgränd blir ansvaret på oss i energibranschen ännu större. Om inte medborgarna och politikerna tar ledningen måste vi ändå se till att det händer något i praktiken. Vi måste fortsätta arbetet med att minska utsläppen av koldioxid och att ta vara på resurser som annars går till spillo. Sverige ska fortsätta vara det föredöme som vi är och visa att det går att minska utsläppen utan att landet går omkull. På så sätt kan vi ge politken möjligheten att i framtiden fatta de rätta besluten.


fredag 15 november 2013

Årsmöte i medvind


"Medvind", så sammanfattade vår ordförande Anders Östlund känslan efter årets årsmöte och jag kan bara hålla med. Det har varit ett fantastiskt år att vara vd för Svensk Fjärrvärme. Årsmötet är ett tillfälle att stanna upp, reflektera och se framåt och då är medvind ett bra sätt att beskriva var vi är.

Branschen har under många år varit kritiserad. Omvärldens krav på oss förändrades, när det gällde pris, valfrihet och miljö, och när vi inte förändrades tillräckligt snabbt kom krav på reglering. Men branschen tog sig i kragen, och samtidigt som regeringen har utrett nya regleringar har vi kämpat på, ersatt fossila bränslen med spillvärme från industrin, byggt ny produktion baseratdpå återvunna och förnybara resurser och  utvecklat system för dialog med kunderna om priset. Hur vi ska möta kraven på valfrihet har vi inte knäckt koden för ännu, men att vi i aktiv handling visar att vi lyssnar och vill förändra oss har minskat omvärldens frustration och gett oss mandat att agera. Äntligen har vi initiativet i vår hand.

Anna-Karin Hatts tal på årsmötet visade tydligt att regeringen tror på fjärrvärmen som en självklar del i det framtida energisystemet. Jag var också glad att medlemmarna fick höra från ministern själv hur insatt och engagerad hon är i vår verksamhet. Det är vi inte bortskämda med.

Det var också bra att årsmötesdeltagarna fick höra från Euroheat and Powers nye vd, Paul Voss, som i sitt inspirerande tal berättade att värme är på väg upp på agendan inom EU och att fjärrvärme fått en självklar plats i energieffektiviseringspolitiken. Men han sa också att vi borde vara lite mer stolta över det vi har gjort här i Sverige och engagera oss för att vår historia ska bli mer känd i Europa.

Men jag undrar om inte det som många verkligen tog med sig hem var Kristina Säfstens berättelse om vad som kan hända i en kommun när enbart visioner får styra vägvalet framåt.
 
 

Anna-Karin Hatt under sitt tal
 
 
Mingel på årsmötet
 


fredag 8 november 2013

Våra reklamfilmer på tv

Den här veckan  har våra reklamfilmer börjat visas i tv. Du kan se filmerna här. Det ska bli spännade att se hur de tas emot. Själva tycker vi de är både fyndiga och roliga, men vi är ju specialintresserade och målet såklart att andra än vi ska förstå och tänka till. Lite orolig är jag att det är svårt att uppfatta budskapet i dem, dvs att fjärrvärme gör att man kan värma med resurser som annars går förlorade. 

I filmerna har vi använt avfall som ett exempel och många tänker nog inte på vad som händer med soporna efter att de har slängts. Avfall utgör bara en liten del av bränslemixen i fjärrvärme, ca 20 %, men andra resurser som annars gått till spillo, som rester från skogen eller spillvärme från industrin, var ännu svårare att använda för att på 30 sekunder förklara själva idén. www.fjarrvarme.se förklarar vi hur det går till i verkligheten

För att locka till skratt valde vi att göra filmer med hög igenkänningsfaktor. I första hand bör man ju se till att återanvända eller återvinna materialet från det man inte längre vill ha. Endast det som inte lämpar sig för återvinning bör gå till energiåtervinning. Med det är ett mycket bättre alternativ till att soporna hamnar på deponi som de gör i många andra länder.  

Jag hoppas att tittarna tycker att filmerna är lika roliga och fina som vi gör, blir nyfikna och gå in på fjarrvarme.se. Vissa kanske tycker att de är lite provocerande, men då vill jag bara säga att vi inte uppmanar till att slänga sånt som tagits fram med kärlek, men om de inte kan användas till något annat så blir de i alla fall värme.
 
 

fredag 1 november 2013

Systemet fungerar


I måndags blev det offentligt att Kvalitetsnämnden beslutat att utesluta  Hammarö Energi ur Reko Fjärrvärme eftersom bolaget inte har löst tvisterna med sina kunder på det sätt som Kvalitetsnämnden förutsatt och som systemet kräver. Det här är första gången ett av våra medlemsföretag har blivit uteslutet från Reko Fjärrvärme och jag vill gärna ta chansen att beskriva lite mer om det.

Reko Fjärrvärme är ett frivilligt system för kvalitetsmärkning av fjärrvärmeleverantörerna. Systemet ska bidra till att stärka kundernas ställning och därmed gynna utvecklingen av långsiktigt hållbara relationer mellan fjärrvärmekunder och fjärrvärmeleverantörer. Det är ett system med krav på ordning och reda, transparens och kunddialog. Kvalitetsnämnden är en fristående instans inom Reko som godkänner medlemsskap för fjärrvärmeföretag och som behandlar anmälningar från kunder. Kunder som har en Rekomärkt leverantör kan vända sig till nämnden om de upplever att deras leverantör inte följer reglerna. Här kan du läsa mer om Reko fjärrvärme

Det är klart att det är tråkigt att ett av våra medlemsföretag blivit utelutet. Samtidigt visar nämndens beslut att systemet fungerar och att kunderna kan lyfta upp när något inte står rätt till hos sin leverantör. Ett stort förtroende bland våra kunder är helt avgörande för branschen, och då krävs avtal som följer branschregler och fjärrvärmelagen och att kunderna kan få insyn och dialog med sin leverantör.

Sedan bara några veckor tillbaka har Maria Pettersson tillträtt som ny vd i Hammarö energi. Jag känner Maria som en person som gillar att ta itu med svårigheter och som brinner för att skapa goda relationer med kunder. Bolaget har därmed fått de bästa förutsättningarna för en nystart och jag hoppas de snart kommer ansöka om att få bli medlemmar i Reko igen.